محورهای خطبه‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران چه بود؟

رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه این هفته تهران به مسائل مختلف دینی، سیاسی، منطقه‌ای و بین المللی اشاره فرمودند.

به گزارش مشرق، نماز جمعه این هفته تهران امروز (۱۳ مهرماه) درپی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت آزادی قدس و فلسطین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله و در آستانه اولین سالگرد حماسه طوفان‌الاقصی توسط رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، به امامت حضرت آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به مسائل مختلف دینی، سیاسی، منطقه‌ای و بین المللی اشاره فرمودند که در محورهای مهم آن به این شرح است:

افشای سیاست تفرقه افکنانه دشمنان جهان اسلام

سیاست دشمن تفرقه افکنی بین ملت‌های اسلامی است

- دشمنان سیاست تفرقه افکنی را با انواع گوناگون در کشورهای اسلامی اجرا کردند و سبب شدند دل‌های ملت‌های اسلامی نسبت به یکدیگر مکدر شود. اما ملت‌های اسلامی بیدار شدند و ملت‌های اسلامی می‌توانند به ترفند دشمنان ایران و فلسطین و لبنان فائق آیند.

- اتاق فرمان برای حمله به کشورهای مسلمان یکجاست و وقتی خاطر آنها از یک کشور آسوده شد به سراغ کشور دیگری می‌روند.

رژیم صهیونی، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و هرگز بر حماس و حزب‌الله پیروز نخواهد شد

- این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌اللّه هرگز پیروز نخواهند شد.

ایران اسلامی بر اثر ترورها متوقف نشد بلکه سرعت گرفت

- مردم مقاوم لبنان و فلسطین! مبارزان شجاع و مردم صبور و قدرشناس! این شهادتها، این خونهای بر زمین‌ریخته، نهضت شما را سست نمیکند، [بلکه] استوارتر می‌کند. در ایران اسلامی در حدود سه ماه تابستانِ یک سال (سال ۶۰ هجری شمسی) چند ده شخصیّت برجسته و ممتاز ما ترور شدند که یکی از آنها شخصیّت بزرگی مثل سیّدمحمّد بهشتی بود، یکی رئیس‌جمهوری مثل رجائی و نخست‌وزیری مثل باهنر بود، علمائی از قبیل آیت‌اللّه مدنی و قدّوسی و هاشمی‌نژاد و امثال اینها بودند. اینها هر کدام در سطح ملّی یا محلّی از ستون‌های انقلاب به شمار می‌آمدند و فقدانشان چیز آسانی نبود؛ ولی انقلاب متوقّف نشد، عقب‌نشینی نکرد، بلکه سرعت گرفت.

دفاع مشروع از خاک در قواعد بین المللی

باید کمربند استقلال از ایران تا غزه و لبنان و همه کشورهای اسلامی را محکم ببندیم

- ملت‌ها باید هوشیار شوند و وقتی یک کشور زیربار ظلم و ستم رفت، باید به آن کشور کمک کنند تا دشمن موفق نشود. اما ما مسلمانان از این موضوع غفلت کردیم و نتیجه آن را دیدیم و دیگر نباید غلفت کنیم. ما باید کمربند استقلال از ایران تا غزه و لبنان و همه کشورهای اسلامی را محکم ببندیم.

هر ملتی حق دارد از کشور و خاک خود در مقابل متجاوز دفاع کند

- احکام دفاعی اسلام تکلیف ما را مشخص کرده است و اینکه هر ملتی حق دارد از خاک خود و خانه خود در برابر متجاوز دفاع کند. معنای این حرف این است که ملت فلسطین حق دارد در برابر دشمنی که خاک و خانه او را تصرف کرده و مزرعه او را ویران کرده است، بایستند و این یک منطق مستحکمی است که قوانین جهانی نیز آن را تایید می‌کند.

- طوفان الاقصی یک حرکت قانونی و بین‌المللی و حق با فلسطینی‌ها بود.

تجلیل از شخصیت منحصر به فرد نصرالله

محبوبیت شهید نصرالله فراتر از لبنان و ایران و کشورهای عربی بود

- سیّدحسن نصراللّه جسمش از میان ما رفته ولی شخصیّت حقیقی او، روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان در میان ما هست و خواهد بود.

- او پرچم بلند مقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایه‌ دلگرمی و جرئت مبارزان و حق‌طلبان بود. گستره‌ی محبوبیّت و تأثیرگذاری او از لبنان و ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ و اکنون شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد.

عزاداری شهادت سید عزیز؛ زنده‌کننده، انگیزه‌بخش و امیدآفرین

- ما همه در شهادت سیّد عزیز، مصیبت‌زده و عزاداریم. این، فقدان بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ از جنس عزاداری برای سیّدالشهدا حسین‌بن‌علی (علیهما السّلام) است؛ زنده‌کننده، درس‌دهنده، انگیزه‌بخش و امیدآفرین است.

ناامید و پریشان نشوید، در مسیر مبارزه تردید نکنید

- مهم‌ترین پیام گفتاری و عملی او در حیات دنیایی‌اش برای شما ملّت وفادار لبنان این بود که با از دست دادن شخصیّت‌های برجسته‌ای چون امام موسیٰ صدر و سیّدعباس موسوی و دیگران، ناامید و پریشان نشوید؛ در مسیر مبارزه تردید نکنید؛ بر تلاش و توان خود بیفزایید؛ همبستگی خود را دوچندان کنید.

- در برابر دشمن متجاوز و متعرّض با تقویت ایمان و توکّل مقاومت کنید و او را ناکام بگذارید.

تدبیر شهید نصرالله شجره طیبه حزب‌الله را به بار نشاند

- دلهای داغدار با یاد خدا و طلب نصرت از او آرامش می‌یابد؛ ویرانی‌ها ترمیم می‌شود، و صبر و استقامت شما عزّت و کرامت به بار می‌آورد.

- سیّد عزیز، ۳۰ سال در رأس مبارزه‌ای دشوار قرار داشت؛ حزب‌اللّه را قدم به قدم بالا آورد. با تدبیر سیّد، حزب‌اللّه مرحله به مرحله و صبورانه و منطقی و طبیعی رشد کرد و آثار وجودی خود را در مقاطع گوناگون در عقب نشاندن رژیم صهیونی، به رخ دشمنانش کشید. «میوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش می‌دهد». حزب‌اللّه حقّاً «شجره‌ی طیّبه» است.

حزب الله و رهبر قهرمان آن عصاره فضائل لبنان است

- حزب‌اللّه و رهبر قهرمان و شهید آن، عصاره‌ی فضائل تاریخی و هویّتی لبنانند. ما ایرانی‌ها از زمانی دور با لبنان و امتیازهایش آشناییم؛ کسانی چون شهید محمّد بن مکّی عاملی، و علیّ بن عبدالعال کَرَکی، و شهید زین‌الدّین عاملی، و حسین بن عبدالصّمد عاملی و پسرش محمّد بهاءالدّین، معروف به شیخ بهائی و غیر آنها از مردان علم و دین، ایران را در دولتهای سربداران و صفوی در قرنهای هشتم و دهم و یازدهم هجری از برکات دانش سرشار خود بهره‌مند کرده‌اند.

سلام خدا بر شهیدان نصرالله، هنیه و سلیمانی

- در این راه [استقرار صلح و سلامت]، خدا همراه رهروان است؛ و البتّه خدا بر پیروزی آنان سخت توانا است. سلام خدا بر رهبر شهید نصراللّه، و بر قهرمان شهید هنیّه، و بر فرمانده پُرافتخار سپهبد قاسم سلیمانی.

تاکید بر حمایت از حقوق مردم فلسطین و حزب الله

دفاع حزب الله از غزه، خدمتی حیاتی به دنیای اسلام است

- اداء دِین به لبنان مجروح و خونین، وظیفه‌ی ما و وظیفه‌ی همه‌ی مسلمانها است. حزب‌اللّه و سیّد شهید با دفاع از غزّه و جهاد برای مسجدالاقصیٰ و ضربه به رژیم غاصب و ظالم، در راه خدمتی حیاتی به همه‌ی منطقه و همه‌ی دنیای اسلام گام برداشتند.

سیاست آمریکا تسلط بر منابع منطقه به وسیله رژیم صهیونیستی است

- تکیه‌ آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه‌ منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است.

- سیاست آنان، تبدیل رژیم به دروازه‌ صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فنّاوری از غرب به منطقه است و این یعنی تضمین موجودیّت رژیم غاصب و وابستگی کلّ منطقه به آن. رفتار سفّاکانه و بی‌محابای رژیم با مبارزان، ناشی از طمع به چنین وضعی است.

رژیم صهیونی با تزریق حمایتهای آمریکا سر پا مانده است

- [رژیم صهیونی] صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌اللّه که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است.

مقاومت غزه چشم دنیا را خیره کرد

- مقاومت در منطقه با این شهادت‌ها عقب نخواهد نشست و پیروز خواهد شد. مقاومت در غزّه چشم دنیا را خیره کرد؛ به اسلام عزّت بخشید. در غزّه، اسلام در برابر همه‌ی شرارت و پلیدی سینه سپر کرده است. هیچ انسان آزاده‌ای نیست که بر این ایستادگی درود، و بر دشمن سفّاک و خون‌آشامش لعنت نفرستد.

مقاومت، رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند

- طوفان اقصیٰ و مقاومت یک‌ساله‌ی غزّه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساندند که مهم‌ترین دغدغه‌اش، حفظ موجودیّت خود است؛ یعنی همان دغدغه‌ای که این رژیم در سالهای اوّل ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند.

عامل عمده عقب‌ماندگی منطقه، وجود رژیم صهیونی و دخالت بیگانگان است

- عامل عمده‌ جنگ و ناامنی و عقب‌ماندگی در این منطقه، «وجود رژیم صهیونیستی» و حضور دولتهایی است که ادّعا می‌کنند به دنبال فضای صلح و آرامش در منطقه‌اند. مشکل عمده‌ی منطقه، «دخالت بیگانگان» است. دولت‌های این منطقه قادرند صلح و سلامت را در آن مستقر کنند. برای این هدف بزرگ و نجات‌بخش، تلاش و مبارزه‌ی «ملّتها» و «دولت‌ها» لازم است.

نظر رهبر انقلاب درباره حمله موشکی به قلب اسرائیل

هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است

- تکیه‌ آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه‌ی منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است.

- این واقعیّت به ما تفهیم می‌کند که هر ضربه به رژیم از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کل منطقه و بلکه به کل انسانیّت است. یقیناً این رؤیای صهیونی و آمریکایی، خیالی باطل و ناشدنی است. رژیم، همان شجره‌ی خبیثه‌ی کنده‌شده از روی زمین است که به گفته‌ی صدق الهی قراری ندارد. جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد با قدرت و صلابت در این زمینه انجام خواهد داد.

کار درخشان نیروهای مسلح ما کاملاً قانونی و مشروع بود

- کار درخشان نیروهای مسلح ما دو سه شب قبل یک کار کاملاً قانونی و مشروع بود.

- در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم.

- آنچه که به نظر تصمیم گیران نظامی و سیاسی، منطقی و معقول است، در وقت و هنگام خود انجام می‌گیرد کما اینکه انجام گرفت و در آینده اگر لازم شد انجام خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس